PHENOMENOLOGY APPROACH TO ARABIC LANGUAGE TEACHING

Maesaroh Lubis, Nani Widiawati

Abstract


Abstract: This study seeks to understand the underlying meaning of human behavior with complex social settings and interactions. This character is attuned to the complexity of human nature and therefore cannot be explained through preconstructed epistmological assumptions and predictions. As part of the social science tradition, research in Arabic Language Education also leads to this goal. The problems of the Arabic teaching process can be interpreted as the world of life that is lived by teachers and students and becomes the basis for communication actions amongst them. Based on the phenomenological perspective, the act of communication is basically a process of sharing personal experiences. This paper describes phenomenology as a philosophical thought which then shifts into an epistemological mode to construct objective knowledge that is specifically applied in the case of teaching Arabic.

Abstrak: Penelitian ini berusaha memahami makna yang mendasari tingkah laku manusia dengan setting dan interaksi sosial yang kompleks. Karakter ini selaras dengan kompleksitas sifat manusia dan karena itu tidak dapat dijelaskan melalui asumsi dan prediksi epistmologis yang dibangun sebelumnya. Sebagai bagian dari tradisi ilmu sosial, penelitian dalam Ilmu Pendidikan Bahasa Arab juga mengarah pada tujuan tersebut. Problematika proses pengajaran bahasa Arab dapat ditafsirkan sebagai dunia kehidupan yang dihayati guru dan peserta didik serta menjadi basis tindakan komunikasi di antara keduanya dan antara peserta didik dengan peserta didik lainnya. Berdasarkan perspektif fenomenologi, tindakan komunikasi tersebut pada dasarnya merupakan proses berbagi pengalaman personal. Tulisan ini mendeskripsikan fenomenologi sebagai pemikiran filsafat yang kemudian bergeser menjadi mode epistemologis untuk mengkonstruksi pengetahuan objektif yang secara spesifik diterapkan dalam kasus pengajaran bahasa Arab.

Keywords: phenomena, intentionality, teaching Arabic


Keywords


fenomena, intensionalitas, pengajaran bahasa Arab.

Full Text:

PDF

References


Abdul Main. Fenomenologi Sebagai Filsafat Dan Metode Dalam Penelitian Sosiologi. Jakarta: Prenada Media, 2018.

Andriani, Asna. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 1 (2015). https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.01.39-56.

Armada Riyanto. Relasionalitas Filsafat Fondasi Interpretasi: Aku, Teks, Liyan, Fenomen. Yogyakarta: Kanisius, 2018.

Creswell, John W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Traditions. Qualitative Health Research. Vol. 9, 1998.

Engkus Kuswarno. Fenomenologi. Bandung: Widya Padjadjaran, 2009.

Fahrurrozi, Aziz. “PEMBELAJARAN BAHASA ARAB: PROBLEMATIKA DAN SOLUSINYA.” ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 1, no. 2 (2014). https://doi.org/10.15408/a.v1i2.1137.

Hajaroh, Mami. “Paradigma, Pendekatandan Metode Penelitian Fenomenologi.” Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 2010.

Hardiansyah. “TEORI PENGETAHUAN EDMUND HUSSERL.” Jurnal Substantia 15, no. 2 (2013).

Hasbiansyah, O. “Pendekatan Fenomenologi: Pengantar Praktik Penelitian Dalam Ilmu Sosial Dan Komunikasi.” Mediator: Jurnal Komunikasi 9, no. 1 (2008). https://doi.org/10.29313/mediator.v9i1.1146.

Mu’ammar, Moh Nadhir. “Analisis Fenomenologi Terhadap Makna Dan Realita.” Jurnal Studi Agama Dan Masyarakat 13, no. 1 (2017). https://doi.org/10.23971/jsam.v13i1.573.

Mulyana, D. “Metode Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi Dan Ilmu Sosial Lainnya.” Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008.

Newberry, Andrea M. “Book Review: Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research.” Qualitative Health Research 21, no. 9 (2011). https://doi.org/10.1177/1049732311410357.

Pera Aprizal, Ambo. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Guru 2, no. 2 (2021). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232.

Qutoshi, Sadruddin Bahadur. “Phenomenology: A Philosophy and Method of Inquiry.” Journal of Education and Educational Development 5, no. 1 (2018). https://doi.org/10.22555/joeed.v5i1.2154.

Supriadi, Supriadi. “PERKEMBANGAN FENOMENOLOGI PADA REALITAS SOSIAL MASYARAKAT DALAM PANDANGAN EDMUND HUSSERL.” Scriptura 5, no. 2 (2015). https://doi.org/10.9744/scriptura.5.2.52-61.

Tindall, Lucy. “ J.A. Smith, P. Flower and M. Larkin (2009), Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research ..” Qualitative Research in Psychology 6, no. 4 (2009). https://doi.org/10.1080/14780880903340091.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v45i2.861

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by: