THE INOVATION OF DAYAH CURRICULUM IN MEETING THE NATIONAL EDUCATION STANDARDS IN ACEH

Zulfikar Ali Buto, Hafifuddin Hafifuddin

Abstract


Abstract: This article aims to describe the inovation of dayah curriculum and its obstacles in meeting the national education standards in Aceh. This is a qualitative study with juridical approach accredited by the National Accreditation Board of School/Madrasas (BAN-SM). The findings show that the innovation of dayah curriculum has not been implemented except for the innovation of institutional system embedded in all levels of formal education. The fulfillment of national standards for dayah education show that a very small number of dayah have met the applicable provisions, the most of them have not met several indicators of the eight standards set. Meanwhile, dayah’s obstacles in meeting national education standards include incapability of human resources, incapability of institution in managing its funds and financial reporting, the last obstacles are lack of area development, provision, and administrative management and school documentation.

Abstrak: Penelitian ini mencoba melihat inovasi kurikulum dayah di Aceh, pemenuhan dayah terhadap standar nasional pendidikan dan kendala-kendala dayah dalam memenuhi standar nasional pendidikan. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan yuridis akreditasi Badan Akreditasi Nasional Sekolah dan Madrasah (BAN-SM). Hasil penelitian menunjukkan bahwa inovasi kurikulum dayah belum dilakukan kecuali inovasi sistem kelembagaan yang ditambah dengan pendidikan formal dengan berbagai jenjang. Pemenuhan standar nasional pendidikan dayah bahwa sebagian kecil dayah sudah memenuhi ketentuan yang berlaku, sedangkan sebagai besarnya belum memenuhi beberapa indikator dari delapan standar yang ditetapkan. Sedangkan kendala dayah dalam memenuhi standar nasional pendidikan di antaranya kelemahan pada sumber daya manusia, kelemahan bidang lembaga dalam mengelola dana pembiayaan dan pelaporan kendala terakhir lemahnya bidang pengembangan, penyediaan, dan manajemen administrasi dan dokumentasi sekolah.

Keywords: inovation, dayah, Aceh, education, curriculum


Keywords


Inovasi, Dayah dan Kurikulum

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v45i2.822

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


I n d e x i n g :

              

 

 

MIQOT: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman (P-ISSN: 0852-0720; E-ISSN: 2502-3616) by http://jurnalmiqotojs.uinsu.ac.id/index.php/jurnalmiqot/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright �2023 Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Powered by Public Knowledge Project OJS.

 View My Stats