DYNAMIZATION OF ISLAMIC RELIGION EDUCATION: A Critical Study on Genealogy of Islamic Boarding School’s Scholarly Tradition in Lombok

Murdianto Murdianto, Muhamad Rozi Iskandar

Abstract


Abstract: This study departed from a reality about the pesantren’s scholarly tradition genealogy with unknown scholarly source. Considering such academic restlessness, the question to be answered by the author is “where does the pesantren’s scholarly tradition genealogy existing in Lombok come from? This study was a qualitative research with field research and used such approaches as historical philological, cultural and sociological. This study represents that the pesantren’s scholarly tradition genealogy in Lombok is affected by Javanese Pesantren’s scholarly tradition, Makassar Islam, and Middle East education. However, some dynamics occur in Pesantrens in Lombok, so that the reform of scholarship tradition is required, to keep the pesantren existing in the future.

Abstrak: Studi ini berangkat dari kenyataan tentang silsilah tradisi ilmiah pesantren dengan sumber ilmiah yang tidak diketahui. Mengingat kegelisahan akademis seperti itu, pertanyaan yang harus dijawab oleh penulis adalah “dari mana silsilah tradisi ilmiah pesantren yang ada di Lombok berasal? Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan penelitian lapangan dan menggunakan pendekatan seperti filologis sejarah, budaya dan sosiologis. Penelitian ini menunjukkan bahwa silsilah tradisi ilmiah pesantren di Lombok dipengaruhi oleh tradisi ilmiah Pesantren Jawa, Islam Makassar, dan pendidikan Timur Tengah. Namun, beberapa dinamika terjadi di Pesantren di Lombok, sehingga diperlukan reformasi tradisi beasiswa, untuk menjaga pesantren tetap ada di masa depan.

Keywords: genealogy, scholarly tradition, pesantren, islamization, Lombok


Keywords


Genealogy, Scholarly Tradition, Pesantren, Islamization, Lombok

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v45i2.812

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


I n d e x i n g :

              

 

 

MIQOT: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman (P-ISSN: 0852-0720; E-ISSN: 2502-3616) by http://jurnalmiqotojs.uinsu.ac.id/index.php/jurnalmiqot/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright �2023 Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Powered by Public Knowledge Project OJS.

 View My Stats