AZYUMARDI AZRA’S THOUGHT ON MULTICULTURAL EDUCATION

Muh Idris

Abstract


Abstract: Islamic religious education is often accused of advocating religious fanaticism and ideology of truth. The condition is resulted from relative detachment of religious education from social reality. As such, religious education fails to strengthen the awareness of religious plurality in the society. This paper is the result of a Content Analysis research on Azyumardi Azra’s thoughts on multicultural education. It is found that according to Azyumardi Azra, multicultural education is an education of and for socio-cultural diversity aiming at strengthening the Indonesian unity amid its very diverse population. Unity in Diversity is one of the four pillars of Indonesian nationhood namely the Pancasila, NKRI, 1945 Constitution, and Unity in Diversity.

Abstrak: Pendidikan agama yang selama ini dijalankan sering dikritik karena dianggap menimbulkan fanatisme keberagamaan dan melahirkan ideologi kebenaran karena praktik pendidikan agama kurang menyentuh aspek realitas sosial. Pendidikan agama kurang menumbuhkan kesadaran positif tentang realitas plural kehidupan agama masyarakat. Tulisan ini menganalisis pemikiran Azyumardi Azra tentang pendidikan multikultural. Dengan menggunakan analisis isi penelitian ini menemukan bahwa pendidikan multikultural dalam pandangan Azyumardi Azra adalah pendidikan untuk/tentang keragaman kebudayaan masyarakat Indonesia tentang pembentukan keikaan di tengah kebhinnekaan. Konsep pendidikan multikultural Azyumardi Azra ini berangkat dari realitas masyarakat Indonesia dalam rangka memperkuat kembali (revitalisasi) empat pilar wawasan kebangsaan yaitu Pancasila, NKRI, UUD 1945, dan Bhinneka Tunggal Ika.

Keywords: education, multiculturalism, Azyumardi Azra, fanatism


Keywords


Multicultural Education, Azyumardi Azra, Religious Education and Religious Fanaticism.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. Amin. Pendidikan Agama Era Multikultural-Multi Religius. Jakarta: PSAP, 2005.

Achmad, Nur (ed.). Pluralitas Agama Kerukunan dalam Keragaman. Jakarta: Gramedia, 2001.

Ariefuzzaman, Siti Napsiyah. “Prof. Dr. Azyumardi Azra, MA: Paradigma Baru Pendidikan Islam di Indonesia,” in Chairul Fuad Yusuf dan Ahmad Syahid (ed.). Pemikir Pendidikan Islam: Biografi Sosial Intelektual. Jakarta: Pena Citasatria, 2007.

Arif, Mahmud. Pendidikan Islam Transformatif. Yogyakarta: LKiS, 2008.

Azra, Azyumardi. “Pendidikan Agama: Membangun Multikulturalisme Indonesia,” in Zakiyuddin Baidhawi. Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Penerbit Erlangga, 2003.

Azra, Azyumardi. “Revitalisasi Wawasan Kebangsaan: Pancasila, NKRI, UUD 1945 dan Bhinneka Tunggal Ika Pendekatan Pendidikan Multikultural.” Makalah “Penguatan Nilai Kebangsaan Guna Merajut Kebhinnekaan dalam Rangka Ketahanan nasional” PPRA Lemhanas LVI 2017.

Azra, Azyumardi. “Revitalisasi Wawawasan Kebangsaan Melalui Pendidikan Multikultural,” in Jurnal Ledalero, Vol. 18. No.2, 2019.

Azra, Azyumardi. Dari Harvard Hingga Mekkah. Jakarta: Penerbit Republika 2005.

Azra, Azyumardi. Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII: Melacak Akar-Akar Pembaruan Pemikiran Islam di Indonesia. Bandung: Mizan, 1994.

Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Prenada Media Group, 2012.

Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Ciputat: Logos Wacana Ilmu, 1999.

Baidhawi, Zakiyuddin. Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Jakarta: Penerbit Erlangga, 2005.

Banks, James A. & Cherry A. Mcgee Banks (ed.). Multicultural Education Issues and Perspective. The United States of America, 2010.

“Biografi Singkat Azyumardi Azra,” in https://cakrawalazen.wordpress.com/2018/01/30/, accessed January 20, 2020.

Budianta, Melani. “Multikulturalisme dan Pendidikan Multikultural: Sebuah Gagasan Umum” in Tsaqafah, Vo. 1, No. 2, 2003.

Chadwick, Bruce A. et al. Metode Penelitian Ilmu Pengetahuan Sosial. Semarang: IKIP Press, 1991.

Fadjar, A. Malik. “Strategi Pengembangan Pendidikan Islam di Era Globalisasi,” in M. Zainuddin and Muhammad In’am Esa (ed.). Horizon Baru Pengembangan Pendidikan Islam Upaya Merespon Dinamika Masyarakat Global. Malang: UIN Press, 2004.

Fanani, Ahmad Fuadi. Islam Mazhab Kritis Menggagas Keberagamaan Liberatif. Jakarta: Kompas, 2004.

Freire, Paulo. Pendidikan Sebagai Praktek Pembebasan, tr. Alois A. Nugroho Jakarta: Gramedia, 1984.

Garcia, Georgia Earnest & Arlette Ingram Willis. “Frame Works for Promoting Multicultural Literacies Moving Toward Eductional Justice” in Patricia Rugiano Schmidt and Althier M. Lazar. Recinseptualing Literacy in The New Age of Multiculturalis and Pluralism. Carlotte, NC: Information Age Publishing, Inc, 2016.

Idris, Muh. “Konsep Pendidikan Humanis dalam Pengembangan Pendidikan Islam,” in Miqot Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, Vol.XXXVIII. No.2, 2014.

Idris, Muh. Orientasi Pendidikan Islam. Yogyakarta: Penerbit Deepublish, 2020.

Idris, Muh. Pembaharuan Pemikiran Pendidikan Islam A. Malik Fadjar. Malang: UM Press, 2012.

Idris, Muh., et al. “Peace Resolution in Education and Application on Information and Communication Technology” in International Journal of Advanced Science and Technology, Vol. 29, No. 6, 2020.

Irianto, Sulistyowati (ed.). Otonomi Perguruan Tinggi Suatu Keniscayaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2003.

Julaiha, Siti. “Internalisasi Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam,” in Dinamika Ilmu, Vol. 14, No. 1, Juni 2014.

Ma’arif, Syamsul. Pendidikan Pluralisme di Indonesia. Yogyakarta: Logung Pustaka, 2005.

Mahfudz, Choerul. Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Maksum, Ali. Pluralisme dan Multikulturalisme Paradigma Baru Pendidikan Agama Islam di Indonesia, Yogyakarta: Aditya Media, 2011.

Marzuki, et al. “Multicultural Education in Salaf Pesantren and Prevention of Religious Radicalisme in Indonesia,” in Cakrawala Pendidikan, Vol. 39, No. 1, Februari 2020.

Masamah, Ulfa & Mualimul Huda. “Multicultural Education and The Natoionalistic Reality (Photograph The Role of Teachers in Building a Multicultural Awareness in Indonesia,” in QIJIS: Qudus International Journal of Islamic Studies, Vol. 4, No. 1, Februari 2016.

Murhayati, Ety & Yayah Nurhidah. “Multicultural Value in the Traditional Islamic Boarding School, Bina Insan Mulia (BIMA), Cirebon Indonesia,” in Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 13. No. 1, 2019.

Nandika, Dodi. Pendidikan di Indonesia di Tengah Gelombang Perubahan. Jakarta: Pustaka LP3ES Indonesia, 2007.

“Pendidikan Multikultural Membangun Kembali Indonesia Bhinneka Tunggal Ika,” in https://wewenimas.wordpress.com/2011/03/30/, accessed January 20, 2020.

Raihani. “Islamic Education and the Multicultural Society: Description of Education for Cultural Diversity in Two Islamic Schools in Indonesia,” in Jurnal JISCA Vol. 3 No. 2, 2014.

Ramly, Najmuddin. Membangun Pendidikan yang Memberdayakan dan Mencerahkan, Jakarta: Penerbit Grafindo Khazanah Ilmu, 2005.

Rosyada, Dede. “Pendidikan Multikultural di Indonesia Sebuah Pandangan Konsepsional,” in Sosio Didaktika Social Science Education Journal, Vol.1 No.1 Juni 2014.

Subandi, et al. “Implementasi of Multicultural and Moderate Islamic Education at the Elementary Schools in Shaping the Nationalisme,” in Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, Vol. 4, No. 2, 2019.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2011.

Tilaar, H.A.R. Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo, 2002.

Tolchah, Moch. “The Relation Between Nusantara Islam and Islamic Education in Comtemporay Indonesia,” in Al-Ulum, Vo. 16, No. 1, Juni 2016.

Yaqqin, M. Ainul. Pendidikan Multikultural Cross-Cultural Understanding Untuk Demokrasi dan Keadilan. Yogyakarta: Pilar Media, 2007.

Yeo, Frederick L. Inner-City School. Multiculturalism and Teacher Education A. Proffesional Journey. New York and London: Garland Publishing, Inc, 1997.

Zainuddin, M., (ed.). Memadu Sains dan Agama Menuju Universitas Islam Masa Depan. Malang: Bayu Media Publishing, 2004.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v44i1.739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by: