SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS’ IDEAS ON THE ISLAMIZATION OF KNOWLEDGE AND ITS RELEVANCE WITH ISLAMIC EDUCATION IN INDONESIA

Muhammad Kosim, Martin Kustati, Murkilim Murkilim

Abstract


Abstract: This article discusses on Syed Muhammad Naquib al-Attas’s thoughts on the Islamization of Knowledge and analyzes its relevance to the development of Islamic education in Indonesia. A library research was employed by collecting relevant papers and writings. To interpret literatures, a hermeneutic approach was used where the data taken from content analysis. The study showed that the main thought of Naquib al-Attas was that all knowledge comes from Allah SWT. Meanwhile, the development of Western science tends to be secular. The Islamization of knowledge must be carried out in the Islamic education system by releasing knowledge from various interpretations based on secular ideology, meanings and expressions. The idea has relevance to the development of Islamic education as an effort to overcome the dichotomy paradigm of science in Indonesia.

Abstrak: Artikel ini bertujuan untuk menguraikan pemikiran Syed Muhammad Naquib al-Attas tentang Islamisasi Ilmu Pengetahuan lalu menganalisis relevansinya dengan pengembangan pendidikan Islam di Indonesia. Jenis penelitian ini adalah library research dengan mengumpulkan karya tulis yang relevan untuk mencapai tujuan penelitian di atas. Untuk memahami, menafsirkan dan memaknai literatur teks, digunakan pendekatan hermeneutik. Sedangkan pengolahan dan penganalisaan semua data, digunakan metode content analysis. Artikel ini menemukan bahwa pemikiran utama Naquib al-Attas adalah semua ilmu berasal dari Allah SWT. Namun perkembangan ilmu pengetahuan Barat cenderung sekuler dan bebas nilai. Islamisasi ilmu pengetahuan mesti dilakukan dalam sistem pendidikan Islam dengan cara melepaskan ilmu pengetahuan dari berbagai interpretasi yang didasarkan pada ideologi, makna, dan ungkapan yang bersifat sekuler. Gagasan ini memiliki relevansi dengan perkembangan pendidikan Islam dalam upaya mengatasi paradigma dikotomi ilmu di Indonesia.

Keywords: Islamization of knowledge, al-Attas, Indonesia’s Islamic education


Keywords


Islamisasi Ilmu; Syed Muhammad Naquib al-Attas; Pendidikan Islam Indonesia

Full Text:

PDF

References


Afida, Ifa. “Pemikiran Tokoh Islamisasi Ilmu Pengetahuan: (Syed Muhammad Naquib Al-Attas),” in FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, Vol. VII. No. 2, 2017.

Ahmed, Farah. “An Exploration of Naquib Al-Attas’ Theory of Islamic Education as Ta’dîb as an “Indigenous” Educational Philosophy,” in Educational Philosophy and Theory, Vol. L, No. 8, 2017.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Konsep Pendidikan dalam Islam, 3th edition. Bandung: Mizan, 1988.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Risalah untuk Kaum Muslimin. Kuala Lumpur: ISTAC, 2001.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu, 4th edition. Kuala Lumpur: Petaling Jaya, Angkatan Belia Islam Malaysia [ABIM], 1990.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Islam dan Filsafat Sains. Bandung: Mizan, 1995.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Islam dan Sekularisme, tr. Khalif Muammar, second edition. Bandung: Institut Pemikiran Islam dan Pembangunan Insan [PIMPIN], 2011.

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Risalah untuk Kaum Muslimin. Kuala Lumpur: ISTAC, 2001.

Asril, Asril. “Fitrah Manusia dan Pendidikan Islam (Perspektif Filsafat Pendidikan Islam),” in At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, Vol. XVI, No. 2, 2017.

Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.

Badaruddin, Kemas. Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Pemikiran Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Daud, Wan Mohd Nor Wan. Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib al-Attas, tr. Hamid Fahmy, et al. Bandung: Mizan, 2003.

Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam, Departemen Agama RI. Buku Pedoman Guru Madrasah Tsanawiyah Bernuansa Islam dengan Pendekatan Keterampilan Proses. Jakarta: Depag RI, 1997/1998.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Departeman Pendidikan Nasional. Naskah Keterkaitan 11 Mata Pelajaran di SLTP dengan Imtaq. Jakarta: Depdikbud RI, 2001.

Al-Ghazâlî, Imam. Ihya’ ‘Ulumiddin, tr. Moh. Zuhri, Jilid I, 30th edition. Semarang: CV Asy-Syifa’, 2009.

Hadi, Hasbullah. “Kebijakan Pendidikan Nasional Terhadap Pendidikan Islam dan Pendidikan Sekuler,” in MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol. XL, No. 2, 2016.

Hendriadi, Hendriadi. “Posisi Pendidikan Agama dalam Sistem Pendidikan Nasional: Usaha Islamisasi Ilmu,” in Al-Ihda’: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, Vol. XII, No. 1, 2017.

Hussain, Yasir. “The Works and Contributions of Ismai’il Raji Al-Faruqi in Islamization of Knowledge,” in Journal of Islamic Thought and Civilization (JITC), Vol. V, No. 1, 2017.

Kosim, Muhammad. “Pendidikan Agamais-Nasionalis untuk Keutuhan NKRI,” in H.A.R. Tilaar, Tinjauan secara Kritis Reformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Media Indonesia Publishing, 2017.

Mauliyah, Anita. “Gerakan Islamisasi Ilmu Pengetahuan Naquib Al-Attas,” in EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, Vol. VI, No. 1, 2017.

Mualimin, Mualimin. “Lembaga Pendidikan Islam Terpadu,” in Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. VIII. No. 1, 2017.

Mudzakir, Mudzakir. “Peran Epistemologi Ilmu Pengetahuan dalam Membangun Peradaban,” in Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, Vol. XIV. No. 2, 2017.

Muhaimin. Nuansa Baru Pendidikan Islam: Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2006.

Muslih, Mohammad. “Dinamika Pengembangan Ilmu di UIN Malang dan UIN Yogyakarta,” in Kalimah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, Vol. XVII, No. 1, 2017.

Nata, Abuddin et al. Integrasi Ilmu Agama dan Ilmu Umum. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2005.

Novayani, Irma. “Islamisasi Ilmu Pengetahuan Menurut Pandangan Syed M. Naquib Al-Attas dan Implikasi terhadap Lembaga Pendidikan International Institute of Islamic Thought Civilization (ISTAC),” in Jurnal Al-Mutaaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Vol. II, No. 1, 2017.

Purippendolf, Klans, Analisis Isi: Pengantar Teori dan Metodologi, tr. Farid Wadji. Jakarta: Rajawali, 1991.

Rahman, Rini. “Modernisasi Pendidikan Islam Awal Abad 20 (Studi Kasus di Sumatera Barat),” in Humanus, Vol. XIV. No. 2, 2017.

Ramchahi, Abdullatif Ahmadi et al. “Seyyed Hossein Nasr’s Perspective on the Theory of Islamization of Knowledge,” in International Journal of Contemporary Applied Sciences, Vol. III, No. 5, 2017.

Al-Rasyidin and Samsul Nizar. Filsafat Pendidikan Islam, Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis, second edition. Jakarta: Ciputat Press, 2005.

Razzaq, Abdur. “Islamic Civilization Of Malay: Histrorical Polemic and Modern Challenges (The Thought Of Syed Naquib Al-Attas),” in Journal of Malay Islamic Studies, Vol. II, No. 2, 2018.

Saridjo, Marwan. Pendidikan Islam dari Masa ke Masa: Tinjauan Kebijakan Publik terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. Bogor: Yayasan Ngali Aksara dan al-Manar Press, 2011.

Siregar, Parluhutan. “Integrasi Ilmu-Ilmu Keislaman Dalam Perspektif M. Amin Abdullah,” in Miqot: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol. XXXVIII. No. 2, 2014.

Suprayogo, Irman dan Tobroni, Metodologi Penelitian Sosial-Agama. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.

Suyanto, Bagong dan Sutinah, Metode Penelitian Sosial: Berbagai Alternatif Pendekatan. Jakarta: Kencana, 2005.

Syahnan, Mhd. “The Image of the Prophet and the Systematization of Ushul al-Fiqh: A Study of al-Shafi’i’s Risalah,” in Miqot, No. 103, 1998.

Syahnan, Mhd. “Islam as a System: A Critical Analysis of Sayyid Quthb’s Principle Thought,” in Analytica Islamica, Vol. 4 No. 1, May 2002.

Zaman, Mujadad and Nadeem A Memon. “An Olive Tree in the Apple Orchard: Establishing an Islamic College in the United States,” in Philosophies of Islamic Education, Routledge, 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v44i2.724

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by: