الوسائط المتعددة في تطوير نموذج تعليم اللغة العربية: بحث في المدرسة العالية الحكومية كليمنتان الجنوبية

Faisal Mubarak

Abstract


Abstrak: Peran Multimedia dalam Pengembangan Pembelajaran Bahasa Arab: Studi pada Madrasah Aliyah Negeri di Kalimantan Selatan. Bahasa Arab merupakan salah satu mata pelajaran yang wajib diajarkan di sekolah agama mulai dari tingkat dasar sampai perguruan tinggi. Lamanya waktu yang diperguna- kan dalam mempelajari bahasa Arab tidak berbanding lurus dengan kemampuan yang memadai. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian dan pengembangan  yang dilakukan pada 3 (tiga) Madrasah Aliyah Negeri yang ada di tiga kabupaten/ kota di Kalimantan Selatan. Penulis mengemukakan bahwa faktor penyebab rendahnya kualitas kemampuan bahasa Arab siswa yang dilatarbelakangi oleh materi yang abstrak, dan tidak disampaikan dengan pendekatan, model, metode, serta media pembelajaran yang kongkrit dan praktikal, dan persepsi negatif bahwa bahasa Arab sulit dipelajari. Salah satu cara yang yang dapat dikembangkan adalah dengan mengubah sistem pembelajaran konvensional menjadi pembelajaran yang lebih efektif dan efisien dengan memanfaatkan multimedia.  


Abstract: The Role of Multimedia in Developing Arabic Teaching Models: A Study on Islamic Senior High School in South Kalimantan. Arabic is one of the prerequisite subjects taught in Islamic learning institution from the lower to. The graduates are expected to have basic ability in Arabic language both spoken and written. However, student’s still have some difficulties in learning Arabic. This research was conducted in three Islamic High Schools in the three districts in South Kalimantan. This study use an approach research and development. This study reveals some of aspects which influence the low quality of student in using Arabic, they are the abstract material, which are not delivered by appropriate approaches, models or methods, it is not also supported by more concrete, and practical media for teaching. In addition, there is negative percept among student that Arabic language was difficult and complicated to learn. To solve this problem, it’s necessary to develop the concept learning system more effective and efficient by using multimedia.

Keywords: model pembelajaran, bahasa Arab, multimedia, Kalimantan Selatan


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v39i2.35

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


I n d e x i n g :

              

 

 

MIQOT: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman (P-ISSN: 0852-0720; E-ISSN: 2502-3616) by http://jurnalmiqotojs.uinsu.ac.id/index.php/jurnalmiqot/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright �2023 Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Powered by Public Knowledge Project OJS.

 View My Stats